Beskytter din identitet

Varemerke

Varemerker er bedriftens kjennetegn. Vern om dine varemerker ved å søke om registrering for merkenavn, logoer, slagord, eller særegne lyder og animasjoner knyttet til ditt firma eller ditt produkt.

Et registrert varemerke gir en dokumentert enerett til å bruke merket som kjennetegn for de varer og tjenester det er registrert for. Denne eneretten kan man håndheve og benytte kommersielt.  

Hva vi kan hjelpe deg med

Vi tilbyr både små og store aktører tjenester tilpasset deres behov og ønsker. Vårt mål er å gjøre registreringsprosessen trygg, enkel og kostnadseffektiv for deg.

Vi har et komplett tjenestetilbud som omfatter blant annet strategisk rådgivning, forundersøkelser, utarbeidelse av nasjonale og internasjonale varemerkesøknader, fornyelse av registeringer, assistanse i innsigelse- og klagesaker, samtykkeforhandlinger, klager på foretaksnavn med mer.

Avtal et møte med varemerkeavdelingen

Reidun Rosså Korsberg

Avdelingsleder design og varemerke, partner i Håmsø Patentbyrå AS.
mob. +47 97 70 54 55
reidun.korsberg@patent.no

Hvorfor søke varemerkebeskyttelse

Konkurransefortrinn!

Et varemerke er et svært viktig markedsføringsverktøy, og et innarbeidet varemerke vil gi et betydelig konkurransemessig fortrinn.

Registrering av et varemerke gir deg en dokumentert enerett. Uten en slik enerett kan man møte på mange utfordringer. For eksempel kan konkurrenter ta i bruk merker som kan forveksles med ditt, eller noen kan søke enerett til et merke du allerede har tatt i bruk, men ikke registrert. Da kan du støte på problemer hvis du ønsker å utvide aktiviteten din geografisk.

Varemerkeregistrering er den mest effektive måten å forsvare seg på, ettersom et registrert varemerke hindrer andre i å bruke lignende varemerker. For å beskytte deg mot konkurrenter eller tillate at andre benytter varemerket ditt mot vederlag (lisens) bør du registrere varemerkene dine.

Å beskytte varemerket sitt er en rimelig måte å sikre verdiene som skapes. 

Ta kontakt

«A brand for a company is like a reputation for a person. You earn reputation by trying to do hard things well.»



Jeff Bezos, grunnleggeren av det amerikanske IT-selskapet amazon.com

Hva er et varemerke

Et varemerke er et kjennetegn som benyttes av et firma eller privatpersoner for å identifisere seg selv og sitt produkt eller tjeneste overfor kundene.

Et varemerke som skal registreres må være egnet til å skille innehaverens varer og tjenester fra andres tilsvarende varer og tjenester. Dette betyr at merket må ha særegne trekk som gjør at merket kan gjenkjennes som noens merke. I tillegg kan ikke merket beskrive varene eller tjenestene som det skal registreres for.

Typer varemerke

Ordmerke

Et ordmerke er et varemerke bestående av bokstaver og/eller tall, og kan være en forkortelse, et enkelt ord eller navn, slagord eller en setning, eksempelvis JUST DO IT®. 

Ordmerket kan være et fantasiord, eller man kan bruke ord som er kjent fra før, men som ikke har noen spesiell betydning for varene og tjenestene det brukes om, for eksempel M44®, KVADRAT®, APPLE® eller KIWI®. 

Fellesmerker og ansvarsmerker

Fellesmerker er varemerker som registreres i varemerkeregisteret og som er ment for bruk av for eksempel en forening eller sammenslutning av produsenter. Det kan også være i form av et garantimerke. En fellesmerkeregistrering skal inneholde et sett med bestemmelser for bruk av merket.

Ansvarsmerker er merker som importører og produsenter av gull-, sølv- og platinavarer skal benytte for å identifisere produktets opprinnelse, og skal benyttes i tillegg til finhetsgradstempel.

Figurmerke / kombinert merke

Figurmerker er varemerker som består av grafikk (rent figurmerke) eller ord og grafikk sammen (kombinerte merker). Figurmerker kan være i svart-hvitt eller i farge.

Selv om ordmerker og figurmerker er de vanligste varemerketypene, er det mulig å få enerett til andre typer kjennetegn ved varemerkebeskyttelse, særlig tredimensjonale merker, lydmerker, bevegelsesmerker og posisjonsmerker.

Slagord

Slagord er varemerker som består av flere ord. Et eksempel er BJØRNSON BUILDING PEOPLE BUILDS BUSINESS®

Avtal et møte med varemerkeavdelingen

Vår kunnskap - din trygghet

Du kan produktet ditt. Vi kan immaterialrett. Sammen kan vi gi deg suksess!

Håmsø Patentbyrå har siden oppstarten i 1950 vært et av Norges ledende rådgivningsfirmaer innen immaterielle rettigheter (IP/IPR).

Vi ønsker gode og langsiktige relasjoner med våre kunder, og tilbyr personlig rådgivning og bistand, spesifikt rettet mot dine ønsker og behov.

Dersom vi identifiserer noe som vil gi dårlig vern, eller ønsker om søknader som åpenbart ikke vil gå gjennom, vil vi tydelig og ærlig kommunisere dette, og komme med forslag til løsninger. Ved å øke sjansene for å få søknaden godkjent allerede ved første forsøk, sparer vi deg for verdifull tid, penger og ressurser på sikt.

Ta kontakt

Nyttig info om varemerke

Utforsk vår kunnskapsdatabase

Krav for å få et varemerke registrert

Varemerkerettslig særpreg og beskrivende varemerker:
Et varemerke som skal registreres må være egnet til å fungere som et kjennetegn for noens varer eller tjenester. Dette innebærer at merket må ha noe spesielt ved seg som gjør at det kan feste seg i forbrukerens bevissthet. For eksempel må et ordmerke være lett å huske og kunne gjenkjenne som noens særlige kjennetegn, og en logo må ha noe mer særegent ved seg enn kun å være en enkel geometrisk figur. Det er dette man innenfor varemerkeretten kaller for varemerkerettslig særpreg.

Beskrivende

Varemerker som skal registreres må heller ikke direkte og spesifikt beskrive varen eller tjenesten det skal brukes om. Beskrivende tekst eller figur vil ikke oppfattes som noens særlige kjennetegn, og andre kan ha bruk for å benytte samme eller lignende ord og figurer i markedsføringen av sine varer og tjenester. Varemerker som er beskrivende mangler varemerkerettslig særpreg. 

Eksempel 1: Det er mulig å få registrert varemerket APPLE® for datamaskiner, men ikke for frukt, da apple er det engelske ordet for eple og vil beskrive frukten.

Eksempel 2: Der er ikke mulig å få registrert varemerket STAVANGER BILPLEIE for bilvasktjenester, da det bare forteller hvor tjenesten tilbys (Stavanger) og hvilken tjeneste som tilbys (bilpleie). Dersom du legger til en logo som ikke kun beskriver bilvasketjenesten og er særpreget, så kan du få enerett til merket som et kombinert merke. 

Forvekselbare varemerker

Det er ikke mulig å registrere et varemerke som kan forveksles med varemerker som allerede er registrert hos Patentstyret, med mindre det foreligger samtykke fra innehaveren.

Patentstyret vil i sin søknadsbehandling alltid vurdere den nye søknaden opp mot søknader og registreringer som finnes i det norske varemerkeregisteret. Dersom det er risiko for at mulige kjøpere av varene og tjenestene det gjelder kan komme til å ta feil av varemerkene, eller om kjøperen vil kunne anta at det er en forbindelse mellom eieren av det nye og det eldre varemerket, vil søknaden bli nektet registrert. 

Eksempel: Det er ikke mulig å få registrert B-TIME dersom noen allerede har fått registrert BTIME for samme varer og tjenester.

Andre registreringshindre

Selv om manglende særpreg og forvekselbare varemerker er de vanligste avslagsgrunnene, finnes det også andre registreringshindre. Et varemerke må for eksempel ikke være egnet til å villede med hensyn til geografisk opprinnelse, og merket må heller ikke være støtende. Det er heller ikke adgang til å registrere det norske statsflagget som et varemerke uten samtykke fra staten, men du kan likevel bruke flagget vårt i markedsføring av dine varer og tjenester.

Trenger du hjelp til å vurdere om ditt varemerke er registrerbart, ta kontakt for en uforpliktende vurdering.

Hvilke varemerker kan registreres?

Figurer og ord
Et varemerke kan bestå av alle slags tegn som er egnet til å skille en virksomhets varer eller tjenester fra andres, for eksempel ord og ordforbindelser, herunder slagord, navn, bokstaver, tall, figurer, avbildninger, farger og lyder, eller en vares form, utstyr eller emballasje, jf. varemerkeloven § 2.

Ordmerker, figurmerker og kombinerte merker er de mest brukte og registrerte varemerkene. Det er imidlertid mulig å få registrert også en rekke andre typer varemerker, så som bevegelsesmerker, fargemerker, hologram, lydmerker, multimediamerker, mønster, plasseringsmerke og tredimensjonale merker.

Ordmerke

Et ordmerke er et varemerke bestående av bokstaver og/eller tall, og kan være en forkortelse, et enkelt ord eller navn, slagord eller en setning, eksempelvis JUST DO IT®. Ordmerket kan være et fantasiord, eller man kan bruke ord som er kjent fra før, men som ikke har noen spesiell betydning for varene og tjenestene det brukes om, for eksempel M44®, KVADRAT®, APPLE® eller KIWI®.

Figurmerke / kombinert merke

Figurmerker er varemerker som består av grafikk (rent figurmerke) eller ord og grafikk sammen (kombinerte merker). Figurmerker kan være i svart/hvitt eller i farge. Selv om ordmerker og figurmerker er de vanligste varemerketypene, er det mulig å få enerett til andre typer kjennetegn ved varemerkebeskyttelse, særlig tredimensjonale merker, lydmerker og posisjonsmerker.

Fellesmerker, garanti – og kontrollmerker og ansvarsmerker: 

Fellesmerker er varemerker som registreres i varemerkeregisteret og som er ment for bruk av for eksempel en forening eller sammenslutning av produsenter. Fellesmerker kan også passe for offentlige enheter.  

Garantimerker og kontrollmerker viser at en vare eller en tjeneste er i henhold til krav når det gjelder for eksempel kvalitet, produksjonsmetode eller materiale.   

Ansvarsmerker er merker som importører og produsenter av gull-, sølv- og platinavarer skal benytte for å identifisere produktets opprinnelse, og skal benyttes i tillegg til finhetsgradstempel. 

En søknad om registrering av fellesmerker, garanti – og kontrollmerker skal inneholde bestemmelser for bruk av merket. 

Andre merker

I tillegg til ord, figurer og kombinasjoner av disse, kan man registrere en rekke andre typer merker så lenge de fyller registreringsmyndighetenes krav til varemerkerettslig særpreg. Eksempler på slike merker er bevegelsesmerker, fargemerker (rene farger eller kombinasjoner av disse), hologrammerker, lydmerker, multimediamerker, mønstermerker (repeterende mønstre), plasseringsmerker (beskytter et merke på et definert område på produktet) og tredimensjonale merker.  

Varefortegnelse

De varer og tjenester søknaden skal dekke
Før man sender inn en varemerkesøknad, må man velge hvilke varer og tjenester merket skal gjelde for (varefortegnelsen).

Varene og tjenestene i søknaden organiseres etter et internasjonalt klassesystem kalt “Nice klassifikasjonen”. Når varemerket blir registrert, får man enerett til bruk av merket på de valgte varene og tjenestene. Eneretten innebærer at man også får vern for merket for varer og tjenester som anses likeartede med de varene og tjenestene du har registrert ditt merke for.  

Varefortegnelsen kan ikke utvides etter at søknaden er sendt inn. Derfor er det viktig å inngi søknad med en varefortegnelse som dekker dine behov nå og noen år fremover. 

Vi hjelper deg med å sette sammen en varefortegnelse som passer ditt behov. 

Forundersøkelse

Finnes det varemerker som ligner på ditt kjennetegn?
Lurer du på om varemerket ditt har det særpreg som skal til for å kunne registreres, eller ønsker du å undersøke om merket kolliderer med andres registrerte rettigheter?

En forundersøkelse er et strategisk verktøy som gir deg rask og konfidensiell vurdering av mulige hindre for registrering av merket ditt. 

En forundersøkelse kan også være et nyttig verktøy for å vurdere om du eller en konkurrent har kommet for nær hverandre, før man eventuelt vurderer rettslige skritt. 

Ta kontakt, så hjelper vi deg med forundersøkelser og strategi for vern av dine varemerker. 

Varighet og bruksplikt

Hvor lenge varer en varemerkeregistrering?
En varemerkeregistrering er gyldig i 10 år og kan fornyes i det uendelige. Et varemerke behøver ikke være nytt for å kunne registreres.

Håmsø Patentbyrå overvåker fornyelsesfristen for de varemerkeregistreringene vi representerer og vil sende varsel til vår kontakt for rettigheten når det nærmer seg tid for fornyelse. 

Vi sender påminnelse til våre kunder når det er tid for fornyelse. 

Et registrert varemerke må brukes for de varer/tjenester som registreringen dekker, ellers har tredjeparter anledning til å kreve registreringen slettet på grunn av manglende bruk. En registrering kan ikke slettes dersom innehaver kan vise til reell bruk av merket slik det er registrert i løpet av de siste 5 årene (Norge). 

Hva betyr ™ og ®?

Når kan man benytte symbolene ™ og ®?
For å vise at et varemerke er offisielt registrert og beskyttet bruker man symbolet ®, mens symbolet ™ kan benyttes i søknadsprosessen og på ubeskyttede varemerker.

TM (trade mark) kan brukes av alle da symbolet ikke viser til en registrert rettighet. Selv om symbolet ikke indikerer en registrert rettighet, gir det et signal til markedet om at det er å oppfatte som noens kjennetegn. 

Symbolet ® (registrert varemerke) er det internasjonale symbolet for et registrert varemerke. Et registrert varemerke har juridisk beskyttelse ifølge varemerkelovgivningen i det landet varemerket er registret, og innenfor valgte produkt- og tjenestekategorier. 

Bruk av symbolet ® uten en registrert rettighet kan være brudd på markedsføringsloven.

Eksempler på registrerte varemerker er ERLING HAALAND®, DYSON®, ULLRIGG®, SKEIE® og INOIQ®. 

Bruksplikt

Når må varemerket tas i bruk?
Etter norsk rett kan et varemerke registreres selv om det ikke er i bruk på søknadstidspunktet.

Men hvis varemerket etter registrering ikke brukes for alle varene og tjenestene det er registrert for, kan andre sende inn krav om at registreringen ditt skal slettes fra varemerkeregistret for de varene eller tjenestene som det ikke er tatt i bruk for. Bruksplikt inntrer først etter fem års registrering.  

Vi anbefaler å registrere varemerker for de varene og/eller tjenestene som man allerede bruker varemerket for, eller som man planlegger å bruke det for i løpet av de neste 3-5 årene.

Det er også viktig å spare på dokumentasjon som viser at varemerket faktisk er i bruk, for eksempel markedsføringsmateriell, fakturaer og annen datert dokumentasjon som viser merket ditt i bruk. Dette er nyttig å ha om noen skulle kreve sletting av ditt registrerte varemerke. 

Prioritetsregelen

Søk beskyttelse internasjonalt - med prioritet fra din norske søknad
En norsk varemerkesøknad har prioritet fra den dagen søknaden kom inn til Patentstyret.

Om du innen seks måneder søker varemerkebeskyttelse i andre land, kan du kreve å få beholde den samme prioritetsdatoen som i den norske søknaden. Varemerket ditt vil da være beskyttet fra denne datoen, og ha prioritet foran et lignende varemerke som er søkt registrert på en senere dato. 

Varemerkebeskyttelse utenlands

Ønsker du å beskytte varemerket ditt i utlandet?
Hvis du har kommersiell aktivitet i utlandet, eller planlegger slik aktivitet i andre land i løpet av de nærmeste årene, anbefaler vi at du beskytter varemerket ditt i aktuelle land. Håmsø Patentbyrå har et stort internasjonalt nettverk av samarbeidspartnere som kan bistå med beskyttelse og håndheving av rettigheter utenlands.

EU varemerke

EU har et felles register med varemerker som er gyldige i alle medlemslandene. Et EU-varemerke kalles EUTM. I tillegg har hvert enkelt medlemsland og Benelux egne nasjonale registre som det går an å benytte seg av i tilfelle en EU registrering ikke er mulig eller aktuelt for deg.  

Norge har en avtale med EUs varemerkemyndighet EUIPO som gjør at nordmenn kan søke om registrering direkte i EU uten bistand fra en fullmektig med adresse innenfor EU. En EU-søknad er ikke avhengig av en norsk basis, og er derfor et godt alternativ hvis du ikke har varemerkerettigheter i Norge eller dersom du ikke har behov for å registrer merket ditt i land utenfor EU.  

Hvis du planlegger å tilby dine varer og tjenester i markeder utover Norge og EU, anbefaler vi å benytte Madridprotokoll, se eget avsnitt om ordningen.  

Håmsø hjelper deg med å finne ut hvilken strategi for beskyttelse utenlands som passer for din bedrift. 

Hva er Madridprotokoll

Internasjonal søknadsordning
Madridprotokoll er en internasjonal søknadsordning som administreres av World Intellectual Property Organization (WIPO).

Hovedprinsippet i ordningen er at en varemerkesøknad eller registrering som er innlevert i et av medlemslandene kan søkes om å bli gjort gjeldende også i andre medlemsland.

Som norsk søker må du ha en nasjonal søknad eller registrering som basis før du kan søke internasjonalt via Madridprotokollen. 

Den internasjonale registreringen er avhengig av den nasjonale basissøknaden/-registreringen i fem år. Hvis den norske søknaden din ikke blir registrert, eller registreringen din blir slettet før det er gått fem år, vil den internasjonale registreringen også bli slettet.

Du må søke innen seks måneder fra du leverte inn den norske søknaden, dersom du vil benytte deg av prioritetsregelen.

Vi kan hjelpe deg med å vurdere hvilken internasjonal søknadsmetode som passer best i ditt tilfelle.

Kompetanse & erfaring

Våre rådgivere har allsidig bakgrunn og solid erfaring innen ulike fagfelt og produksjonsteknologier. Teamet vårt er internasjonalt, og inkluderer personer fra seks ulike nasjonaliteter og fagpersoner med mange års erfaring fra privat praksis og interne IPR-avdelinger i større europeiske jurisdiksjoner. 

Møt våre medarbeidere

Patent

Patent gir deg enerett på din tekniske oppfinnelse i inntil 20 år, og er dermed et konkurransefortrinn som kan gi økt salg og fortjeneste på ditt produkt.
Les mer

Varemerke

Et registrert varemerke gir enerett til kjennetegnet for dine varer og tjenester, og styrker merkevaren din. Rettigheten kan håndheves og utnyttes kommersielt.
Les mer

Design

Designbeskyttelse sikrer deg mot at andre produserer, importerer eller markedsfører etterligninger av ditt produktet.
Les mer